مدیریت
مجتبی سرگزی؛ مسعود رامرودی
چکیده
پژوهش با هدف بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان با نقش میانجی مسئولیتپذیری اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مدیران سه مقطع مدارس شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 380 نفر (191 مرد و 189 زن) بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت و مقطع آموزشی) و بر اساس فرمول نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش با هدف بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان با نقش میانجی مسئولیتپذیری اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مدیران سه مقطع مدارس شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 380 نفر (191 مرد و 189 زن) بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت و مقطع آموزشی) و بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 191 مدیر (96 مرد و 95 زن) به عنوان نمونه از طریق پرسشنامههای شفافیت سازمانی، مسئولیتپذیری اجتماعی و آوای کارکنان مطالعه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS21 و Smart PLS استفاده شد. بر اساس یافتهها اثر مستقیم شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان، اثر مستقیم شفافیت سازمانی بر مسئولیتپذیری اجتماعی و اثر مستقیم مسئولیتپذیری اجتماعی بر آوای کارکنان، مثبت و معنادار بود. همچنین اثر غیر مستقیم شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان، با میانجیگری مسئولیتپذیری اجتماعی مثبت و معنادار بود. با توجه به نتایج به مدیران سازمانهای آموزشی پیشنهاد میشود که با به اشتراک گذاشتن به موقع اطلاعات مرتبط، صحیح، کامل، معتبر، مشارکت دادن کارکنان در تصمیمگیریها، دریافت بازخورد، برگزاری منظم جلسات شورای معلمان و صداقت داشتن در بیان دقیق و کامل اطلاعات و پرهیز از هر گونه پنهانکاری، میتوانند موجبات افزایش شفافیت سازمانی، مسولیتپذیری اجتماعی و آوای کارکنان را فراهم آورند.
مسعود رامرودی؛ مسلم میهن دوست؛ منصور بخت
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر امنیت شغلی بر بالندگی سازمانی با میانجیگری اشتراک دانش انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 190 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای از طریق پرسشنامههای امنیت شغلی (Neysi, 2002)، بالندگی سازمانی (Spides, 2007) و اشتراک ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر امنیت شغلی بر بالندگی سازمانی با میانجیگری اشتراک دانش انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 190 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای از طریق پرسشنامههای امنیت شغلی (Neysi, 2002)، بالندگی سازمانی (Spides, 2007) و اشتراک دانش (Bohlool, 2013) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS21 و Smart PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد که امنیت شغلی بر بالندگی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد، امنیت شغلی بر اشتراک دانش اثر مثبت و معناداری دارد، اشتراک دانش بر بالندگی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد، امنیت شغلی بر بالندگی سازمانی با میانجیگری اشتراک دانش اثر مثبت و معناداری دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که وقتی اعضای هیئت علمی احساس امنیت شغلی مطلوبی داشته باشند به اشتراک دانش خود با دیگران میپردازند که پیامد آن بالندگی سازمانی مطلوب دانشگاه است.